Godt Nytår til dig, der læser med. Jeg håber, at du er kommet godt ind i det nye år. For mig, der har en lille bens i maven blev nytåret fejret roligt med familie, venner, god mad og Matadorspil.
I dag d. 1. januar vil jeg sætte gang i den udfordring, jeg oprindelig startede i år 2015. Derfor får du her indlægget genudgivet. Måske får du også lyst til at starte det nye år med at få ryddet op og få skabt plads.
Man kan gøre rigtig meget for at gøre tingene nemmere for sig selv og for at få mere tid og overskud til sig selv og sine børn. Der er masser af selvhjælpsbøger, blogs og artikler om det gode børneliv, men hvis vi generelt føler os overvældede i vores eget hjem og er der for mange ting, for meget vasketøj osv. kan det være svært at finde energien til alle de ting, vi gerne vil sammen med vores børn. Det er en god idé at starte med at skabe ro og overskuelighed i hjemmet, for herefter kommer overskuddet til alt det andet helt naturligt! Når vi rydder op og gennemgår vores ting, bearbejder vi også en masse indre ting. Vi får på mange måder både ryddet op i det indre og det ydre.
Jeg har lavet en udfordring, så alle med små skridt kan komme godt på vej til et enklere liv. Jeg sætter i gang i dag d. 1. Januar 2020. Tør du være med?
I de kommende uger vil jeg gå lidt mere i dybden med vejen til et mere overskueligt hjem. Hvad gør du for eksempel, hvis andre ikke bakker op om din oprydning? Hvor meget tid kræver det, at holde et hjem i orden? Hvad gør du med gaver, du ikke har ønsket dig? osv. Har du spørgsmål, så stil dem gerne i kommentarfeltet. Held og lykke med udfordringen!
1. I dag skal du finde dig en god stor kasse. I de næste 31 dage, skal du lægge de ting, som du ikke længere har brug for i kassen. Det er ikke svært – se dig omkring. Der er helt sikkert ting omkring dig i dit hjem, som du ikke bruger og ikke holder af, men som andre mennesker måske kan få glæde af. Læg en ting i kassen hver dag. Nogle dage skal du ifølge udfordringen lægge lidt flere ting i kassen, men læg alligevel en ting i kassen (udover det du bliver bedt om i udfordringen) hver dag i de kommende 31 dage. Jo mere du skiller dig af med, jo mere fri bliver du.
2. Ryd op i bogreolen: Find 5 bøger, som du enten har læst og ikke kommer til at læse igen, eller bøger, som du aldrig kommer til at læse. Læg dem i kassen. Lad være med at beholde en bog, fordi du måske vil læse den igen. Skulle du få lyst til at læse den igen, så lån den på biblioteket.
3. Ryd op i en rodeskuffe – bare en enkelt, så det ikke er for uoverskueligt. Smid ud, gamle kuglepenne der ikke virker, gamle kvitteringer og brugte batterier (som selvfølgelig skal i battericontaineren) – ud med det!
4. Brug 15 minutter på at rydde op på dine børns værelse sammen med dine børn. Tal med dem om hvilke ting de holder af og hvilke ting, de ikke længere har lyst til at lege med. Lad dem finde en ting hver, som de kan lægge i kassen.
5. Brug 15 minutter på at rydde op i dit klædeskab. Læg 5 stykker tøj, som du ikke længere bruger i kassen. Tænk over disse ting, når du skiller dig af med dit tøj: Klæder det mig? Hvis jeg ikke har gået med det i flere år, kommer jeg så nogen sinde til at have det på?
6. Ryd op i dine sko. De sko, som du ikke har brugt i årevis, de umoderne og dem med for høje hæle kan du komme i kassen.
7. Brug 15 minutter på at rydde op på badeværelset. Smid parfume ud, som du ikke bruger (eller giv det videre). Smid tomme cremebøtter og shampooflasker ud. Ryd op i beautyboksen. Put alt det makeup, du har købt men aldrig brugt i din kasse, smid de tomme øjenskygger, udtørrede mascaraer og neglelakkerne i forkerte farver ud. Behold kun det, som rent faktisk klæder dig og som du bruger.
8. Brug 15 minutter på at rydde op i dit køkken. Fjern de ting, som ikke bliver brugt. Smid det ud (hvis det ikke har værdi) eller læg det i kassen, så andre kan bruge det og få glæde af det.
9. Brug 15 minutter på at rydde op i din mailbox: Slet mails, sorter etc.
10. Smid ting, der kræver reparation ud eller reparer dem i dag, så de ikke længere ligger og flyder – i skabet og i bevidstheden. Min personlige holdning er, at det bedste er, at smide dem ud eller give videre til genanvendelse, for får du repareret din gamle sweater? Og vil du bruge den? Overvej hvilke ting du beholder, fordi du tror, at du vil få brug for dem en dag.
11. Giv tre ting videre, som du har gemt, fordi du tror, at du måske en dag får brug for dem. Jeg lover dig, at du ikke får brug for det – og hvis du gør, så kan det med garanti anskaffes igen!
12. – 15. Tag fire dage, hvor du ikke tænder for din computer hjemme, og hvor du ikke besøger Facebook, Instagram, Twitter eller lignende.
16. Ryd op i din entré. Fjern sko, jakker og rod på gulvet, så du og andre føler sig velkomne, når de træder ind i dit hjem.
17. Ryd op i køleskabet. Smid alt ud, der har overskredet sidste anvendelsesdag og giv det videre, som du ikke regner med at få brugt. Tør køleskabet af og nyd at det er mere overskueligt.
18. Ryd op i dvd’er, computerspil, ledninger og hvad du ellers har af den slags. Put de film og spil i kassen, som du ikke kommer til at se eller bruge igen.
19. Giv dig selv en time helt alene i dit eget selskab. Gå en tur i skoven, mediter, skriv eller lyt til smuk musik. Tænd ikke for fjernsynet, men prøv bare at nyde dit eget selskab.
20. Brug 15 minutter på at rydde op i gamle fotos. Det kan være udfordrende at kigge tilbage i gamle minder. Tænk over hvilke fotos du har lyst til at tage frem og se på. Tænk på at du altid vil have smukke minder, uanset om du har fotos at se på eller ej. Du kan evt. scanne dine billeder ind og lave et fotoalbum på computeren. Så kan du dele dine minder med andre, men de fylder ikke i skufferne.
21. Se på hvor dine ting typisk samler sig. Er det papirrod der samler sig på køkkenbordet? Er det et hjørne, hvor der altid bliver smidt tøj? Ryd det op og tænk over, hvordan denne vane kan ændres.
22. Papirrod. Gennemgå papirer, breve, kvitteringer etc. Smid ud med hård hånd (kom det hele i papircontaineren).
23. Ryd op i din undertøjsskuffe. Giv det undertøj videre, som ikke får dig til at føle dig godt tilpas. Ryd op i dine strømper. Sorter alle enlige strømper fra, alle strømper med huller og alle dem, som bare ikke er særlig smarte – afsted med dem.
24. Tag en velfortjent hviledag. Leg med dine børn, tag på en lille tur ud i naturen eller slap fuldstændig af.
25. Ryd gulvene, ryd op bag døre, så alle kan åbnes helt op i hele huset. Støvsug og vask gulvene.
26. Brug 15 minutter på at rydde op i fotoalbummet på computeren. Slet dubletter og halvdårlige billeder, som du aldrig ville have hængende på væggen.
27. Kig ind i din netbank. Er der ting, du skulle have betalt? Er der noget der skal kigges på? Gør det nu og gør det i øvrigt til en vane ofte at se ind i netbanken – gerne 2-3 gange om ugen.
28. Kig på dine møbler. Hvilke møbler kan undværes, så du får mere lys og luft i dit hjem?
29. Ryd op i dine vindueskarme. Hav få sunde og kønne planter i dine vindueskarme og ganske få pyntegenstande. Tænk på, at jo mindre der fylder op, jo nemmere er det at komme forbi med støvekosten.
30. Skift sengetøj og gør rent i dit soveværelse. Fjern rod fra sengebordene.
31. Tillykke! Du har gennemført udfordringen! Godt klaret!! Præmien: Det giver fuldstændig sig selv. Du føler dig med garanti lettere og gladere! I dag skal du sende alle tingene der ligger i kassen ud i verden. Kig ikke ned i kassen igen. Kør til nærmeste genbrugsbutik, Røde Kors opsamlingssted eller giv det til en, som har brug for det.
Gentag udfordringen indtil du har fået helt styr på dit hjem!
7 Comments
[…] kan du finde her. Der er et lille tema til hver dag i […]
[…] Du kan se hele januar-udfordringen her! […]
[…] Find hele januars oprydningsudfordring her! […]
[…] dag lyder januar-udfordringen: Brug 15 minutter på at rydde op i din mailbox: Slet mails, sorter […]
[…] dag lyder udfordringen: Ryd op i dvd’er, computerspil, ledninger og hvad du ellers har af den slags. Put de film og spil […]
[…] udfordring i min ’31 dages januar udfordring’ lyder: Giv dig selv en time helt alene i dit eget selskab. Gå en tur i skoven, mediter, skriv eller lyt […]
[…] dag lyder januar-udfordringen: Ryd gulvene, ryd op bag døre, så alle kan åbnes helt op i hele huset. Støvsug og vask […]