Børn, Småbørn

Hvad fortæller tårerne, når vores barn græder ved aflevering?

februar 24, 2016

Vi kender det alle sammen. Vi skal aflevere vores barn i børnehave, et sted vi holder af og til pædagoger, vi har tillid til. Vi har haft en hyggelig morgen, vi har krammet farvel i børnehaven, men når vi går ud af døren begynder vores lille guldklump at græde og holde fast i os. Vi får vredet os løs, siger ‘god dag’ og vi går ud af børnehaven med den der lidt knugende fornemmelse i maven. Får hun nu en god dag, spørger vi os selv? Var det ok, at jeg gik?

Lillely er en hyggelig Rudolf Steiner skovbørnehave og vuggestue på Fyn. Pædagogerne har skrevet en meget fin tekst, om det at sige farvel. Jeg har fået lov til at give den vigtige tekst videre til jer.

At sige farvel til sit barn i institutionen om morgenen kan være rigtig svært!

Det er svært for os forældre, når vores barn bliver ked af det, når vi aflevere det i institutionen.
Hvis vi kigger på det lidt udefra, kan det måske hjælpe, at vi spørger os selv, hvad det er barnet egentlig fortæller os med sin gråd.
Det fortæller, at det synes afskeden er svær, og at det gerne vil være sammen med os – og heldigvis for det! Vi skulle blive meget bekymrede, hvis det hellere vil være sammen med pædagogerne end med os.
Børn er så forskellige, og tårer ved aflevering er en helt normalt og sund reaktion. Deres gråd er ikke et udtryk for, at de får en dårlig dag og ikke trives.
Vi skal som forældre huske på, at en almindelig dag for et almindeligt velfungerende barn indeholder meget mere end smil og lethed.
En almindelig god dag, hvor barnet med hjælp fra pædagogerne skal øve sig i at udvikle sig og være i verden, vil ofte og heldigvis, byde på en hilsen fra hele følelsesregisteret. Alle de dejlige glædesfyldte følelser, men også dyb frustration over at skulle forlade en leg, når vi skal ind og spise, vrede over at de voksne bestemmer, at man ikke må kravle på shelterets tag, utålmodighed fordi man skal vente til det er ens tur, magtesløshed fordi man skal øve sig i at tage sit eget tøj på, ked af det fordi der var en konflikt med et andet barn. Det er svært, når man skal huske ikke at løbe og råbe indenfor. Av, det gør ondt at få en rift fra en gren i skoven, der er i vejen…. Se DET er en god dag! Her får barnet øvet sig i at magte sin verden og være i hele sig selv. Selvfølgelig skal de aldrig være alene om det, når de store og svære følelser rigtig tager over, men det er vigtigt, at vi voksne omkring dem husker os selv på, at alle følelser er en del af en normal hverdag for et almindeligt barn, og at pædagoger nyder at hjælpe vores børn igennem dagen med alle de tårer, frustrationer, smil og succesoplevelser den indeholder.

Hvordan hjælper vi vores barn og os selv bedst muligt?

Hvis vi voksne i for høj grad ”går med” børnene i deres store følelser, kan vi ikke hjælpe dem igennem dem. Vi skal stå som en rolig klippe ved siden af og rumme dem og vise, at verden stadig er helt okay, og at vi passer på dem. Hvis vi forældre bliver lige så kede af det, som de selv gør, når vi aflevere dem – hvor skal de så hente støtte og tryghed? Det henter de i vores rolige blik og i vores trygge kontakt til hinanden (forældre og pædagoger imellem).
Børnene spejler os forældre i alt, hvad vi gør og føler, og dermed bliver vi forældres tryghed ved at aflevere barnet hele dagen lig med barnets generelle tryghed og trivsel i vuggestuen/børnehaven/skolen.

Tak for ordene fra de kloge pædagoger i Lillely på Fyn! Jeg synes, det er vigtige ord, at have med sig, hvis man har valgt at aflevere sit barn til andre mennesker. Specielt det sidste – At vores børn spejler vores følelser, så hvis vi som forældre viser utryghed omkring afleveringen, så er det det vores børn tager med sig og bærer hos sig i løbet af dagen. Du kan finde og følge Lillelys facebookside her. Der er ofte gode opslag, som giver stof til eftertanke. Lillely har også en hjemmeside, som kan ses her!

Efterskrift: Jeg vil gerne lige knytte en ekstra kommentar til teksten. Teksten skitserer selvfølgelig den trygge og ideelle afleveringssituation – Det er i en børnehave, hvor vi ved, at der er kompetent personale, som vitterlig møder vores børn i deres følelser. Desværre er der børnehaver med dårlig normering, hvor barnet ikke får den rette opmærksomhed – der kan gråd betyde noget helt andet, og der må vi som forældre være meget opmærksomme! Hvis ikke vi selv er trygge ved situationen, er det umuligt at være en fast og rolig klippe. Samtidig er der børn, som netop ikke er klar til at blive afleveret, og det kan være sin sag som forældre at (turde) mærke efter, hvornår vores børn ER klar til adskillelsen. Selv har jeg valgt, at mine små børn ikke skal afleveres i institution, fordi jeg har mærket, at de ikke har været klar til at blive passet af andre. Jeg har skrevet en masse indlæg om, hvordan vi lever enkelt, for at det kan lade sig gøre. Der er altid masser af nuancer at tage højde for.

Følg Smilerynker.dk på facebook

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Malene februar 25, 2016 at 7:55 am

    Hvor er det et dejligt indlæg Lisbeth, med input fra “den anden side” af det grædende barn… pædagogerne. Og en skøn forklaring på det her med at hjælpe barnet til at være i alle følelserne gennem sådan en dag i institution.
    Og hvor ville jeg ønske, at alle – ALLE – institutioner havde mandskab, hænder, hjerter, tid og dedikation til at gøre netop det…
    Med ønsket om en dejlig torsdag, for både store og små 🙂

    /Malene

  • Leave a Reply