Udfordringer

31 Dages oprydning – Børneværelset – Dag 4

januar 4, 2020

I dag lyder udfordringen: Brug 15 minutter på at rydde op på dine børns værelse sammen med dine børn. Tal med dem om hvilke ting de holder af og hvilke ting, de ikke længere har lyst til at lege med. Lad dem finde en ting hver, som de kan lægge i kassen.

Hver gang jeg nævner ordet ‘børneværelse’, har jeg lyst til at skrive lidt om mine tanker omkring børneværelser. Det første spørgsmål man kan stille sig selv er, om børneværelser overhovedet er nødvendige. I mine øjne bør vi fokusere langt mere på et familierum end på et børneværelse. Børneværelser er en luksus, og i mange kulturer ville det at give børnene deres eget værelset være en straf. At ekskludere dem fra fællesskabet, ville være ren tortur. For mig at se bør vi have langt mere fokus på det familiære fællesskab, end vi har i dag. Vores børn skal vide og føle og mærke, at de er vigtige i familien, at de har en vigtig rolle og plads, og at de ikke kan undværes. Mange børn bliver i dag konstant sendt væk, når praktiske ting skal løses. Det giver i mine øjne en ubevidst følelse af, at man ikke har nogen vigtig funktion i familien, og at man fint kan undværes.

I dag er vores børn ikke længere med til at sikre familiens overlevelse. Vi sender vores børn af sted i institution i mange timer hver dag, så vi voksne kan arbejde. Når vi så får fri fra arbejde, farer vi afsted og henter ungerne. Vi kommer hjem og placerer dem foran fjernsynet for så at ordne de praktiske gøremål så hurtigt, vi kan. Vi glemmer den værdi, der er i, at vi hjælper hinanden, og at børnene bliver inkluderet i de naturlige hverdagsysler. Min oplevelse er, at børn i dag har rigeligt med fællesskaber, men at vi nedprioriterer det vigtigste fællesskab, som er familiefællesskabet i  frygt for, at vores børn kommer udenfor fælleskabet med kammeraterne.

Nå, men tilbage til børneværelset. Her efter jul bugner børnenes værelser sikkert af alle de nye sager, de har fået af alle de mennesker, der elsker dem. Det er det oplagte tidspunkt, at hjælpe dem til lige at gennemgå deres ting. Det er en god ting at gøre før jul og før hver fødselsdag. Undersøgelser viser faktisk at børn, der har mindre legetøj er bedre til at lege, er mere kreative og er bedre til at fordybe sig. Rod skaber uro.

Vi må aldrig gå ind på deres værelse og sortere fra uden, at de er med i processen. Der kan være ting, som betyder mere for vores børn, end vi voksne forstår. Derfor er det vigtigt med respekt og forståelse. Når vores børn er meget knyttede til deres ting, kan det eks. handle om:

  • De efterligner os voksne og vores forhold til ting
  • De har lært fra dag et i deres liv, at ting skaber tryghed (sut, bamse, sutteklud etc.)
  • Tilknytningsforstyrrelser til de vigtigste omsorgspersoner

Det kan altså være nogle ret store ting, der gør sig gældende, og derfor er det vigtigste altid, at vi skaber en masse gode nærværende øjeblikke med vores børn og arbejder med os selv og vores tilknytning til materielle ting, og at vi tør se på, hvordan vores forhold egentlig er til vores børn, og om de trives i det liv, vi byder dem. Det findes ikke noget vigtigere vi forældre kan give end NÆRVÆR!

Hvis du vil have inspiration til oprydning på børneværelset, kan du læse dette indlæg, som jeg skrev for snart fem år siden.

Her er nogle af de tips, jeg i sin tid gav i indlægget:

Tips

  • Hav børnene med i processen!
  • Giv dine børn redskaberne til at rydde op.
  • Lav tre bunker: ‘Genbrug’, ‘gem’ og ‘ved ikke’ eller ‘rød’, ‘gul’ og ‘grøn’.
  • Tit og ofte har vi fået samlet alt muligt sammen, som ikke hører hjemme nogen steder, ikke hører sammen med noget, og bare skaber uro. Det kan ofte hurtigt sorteres fra.
  • Roter i legetøjet, således at der kun er 3-4 kategorier af legetøj på værelset af gangen.
  • Giv børnene muligheden for at opleve glæden ved mindre.
  • Lad være med at lade børnene se tv-reklamer.
  • Hop ikke med på legetøjstemaer, som kun er interessante i en kort periode (eks. når filmen går i biografen).
  • Kvalitet frem for kvantitet.
  • Vælg legetøj uden kemi.

Børn og gaver

Et tema jeg altid støder ind i og bliver spurgt om igen og igen, er temaet GAVER!

Det er et evindeligt tema i rigtig mange børnefamilier, at ting til børnene fosser ind ad døren i en lind strøm. Hvad pokker stiller man op!?

En ting, jeg synes er en god idé er, at vi altid opfordrer bedsteforældre etc. til at give oplevelser frem for ting. Årskort til Zoo, biografbilletter, en tur i parken med farmor etc. er så meget mere værdifuldt en en eller anden plastikting, som vores barn har glemt alt om efter et par dage. Det er selvfølgelig en proces, hvor man kærligt og uden alt for store armbevægelser må dele ens værdier med de mennesker, som er tættest på ens børn. Vi må også tænke på, at mange bedsteforældre er vokset op i en tid med mangel. En tid, hvor man ikke som i dag, kunne købe alt i hele verden. Det kan give en ubalance, hvor gaver nemt bliver lig med kærlighed.

Jeg håber, at du har fået lyst til at arbejde lidt videre med dit eget forhold til ting, så dine egne børn kan få et sundt forhold til materielle ting og ikke bliver fremtidens storforbrugere.

En god vane

Her er en vane, som jeg selv er ret glad for. Jeg synes nemlig, at den er ret virkningsfuld, hvis man altså kan engagere familien – Og det kan man ofte:
Indfør 5 minutters opsamling hver dag.
Hvis i er 4 i familien, svarer det til 20 minutters oprydning, og det kan faktisk mærkes. Hvis vi hver især rydder op i vores egne ting, så giver det faktisk et fint billede af, hvem det primært er, der smider sine ting (ikke at nogen skal udstilles, men det er en fin øjenåbner;o).
Find et bestemt tidspunkt hver dag- det duer ikke, at det er på forskellige tidspunkter, for så glemmer man det. Stil et æggeur/ mobilens alarm el. lign og sæt i gang!!!

Vi ses i morgen.

Find hele januars oprydningsudfordring her!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.